Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › De Tovenaar op herhaling op 28 oktober 2021 › Reply To: De Tovenaar op herhaling op 28 oktober 2021
Vandaag dankzij @ariebakx weer wat geleerd! Zijn Hubble palette opnames vond ik altijd al beter dan de mijne, maar ik kreeg het niet gedaan. Dus Arie maar eens een mail gestuurd en die kwam met een waardevolle tip: SCNR (Subtractive Chromatic Green Noise Reduction). Mijn resultaten hebben inderdaad nog steeds vrij veel groen en dat komt van nature vrijwel niet voor in het heelal. Met SCNR valt dit mooi te neutraliseren. De routine is te vinden in PixInsight en in Siril. Die laatste heb ik gedownload en gebruikt om mijn opname van 28 oktober 2021 nogmaals te bewerken met onderstaand resultaat.
Arie bedankt!
Nicolàs
PS: de meester had me gezegd dat ik na de eerste keer SCNR moet inverteren, nogmaals SCNR toepassen en terug inverteren om paarse halo’s en achtergrond te voorkomen/verwijderen. Bij deze gecorrigeerd!
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.