Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › IC 1318b in Cygnus. › Reply To: IC 1318b in Cygnus.
Dat komt hoogstwaarschijnlijk van het prisma van de volg chip, die stond destijds te ver naar beneden daar kwam ik achter bij het verwisselen van de filters en een test op de PC er zat onder een wat donker gedeelte ik heb dat gecorrigeerd door het prisma wat hoger te zetten. Het stond ook in de handleiding. Die rode strepen zijn mij niet opgevallen maar als jij ze gezien hebt kwam door het afstellen van de sterren, die stonden in RGB iets van elkaar, die heb ik op elkaar gelegd met Maxim DL maar het is wel duidelijk dat hier door een verschuiving plaatsvindt, meestal zie ik het vaak bij RGB opnamen en dan snij ik er een stukje af zodat je het niet ziet. Als de belichtingstijden lang zijn doet zich dat euvel voor vooral bij de FSQ 106mm want die is berucht vanwege zijn focus shift, dus ik moet na elke opname controleren of het beeld nog scherp is en dan staat de volgchip uit, daarna ga ik verder met de volgende opname. Alleen bij sterrenhopen bij F 2,8 kan ik de scherpte blijven houden en de volgchip blijft in actie, alleen het filter verwisselen en meteen verder met de volgende opname , na diverse opnamen liggen de sterren vaak mooi op elkaar en is een rode streep uit den boze. Ik weet van nature dat ik slecht zie omdat ik in beide ogen last heb van staar. Daarom zie ik vaak de kleine dingen niet, soms moet ik met de neus haast op het beeldscherm om het beter te kunnen zien. Operatie is nog niet aan de orde maar ik ga binnenkort vragen of ik geholpen kan worden. Als zulke artefacten beginnen wat ik in het verleden niet had, dan wordt het tijd om er iets aan te doen. Maar vanwege de pandemie is er een lange wachtlijst ontstaan. Ik zal naar het buitenland toe moeten. Het is immers een ouderdomskwaal wat de meesten ervaren. Vooral brildragers met sterke min glazen zijn er vatbaar voor. Daar kan ik zelf niets aan veranderen. Alleen mijn best doen en hulpmiddelen gebruiken om beter scherp te stellen.