Reply To: Sh2-170 in april 2022

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Sh2-170 in april 2022 Reply To: Sh2-170 in april 2022

Volman
Participant

Gaat dit de goede kant op? Dat lijkt er wel op, maar er gebeurt toch iets raars. De foto wordt wel minder rood, maar lijkt toch iets ten koste te gaan van de kleine Rosettenevel. Ik wilde ook kijken of de sterren minder wollig zijn geworden en toen heb ik de twee foto’s in CS5 op elkaar gelegd en de bovenste laag als Difference gezet en toen kwam ik er achter dat de hele foto in alle richtingen 1 pixel uitgesmeerd is geworden. Moeilijk uit te leggen en het zijn natuurlijk .jpg plaatjes, maar toch astrometrie gaat hier dan wel mee de mist in. Ik heb dit geprobeerd met 4 knipsels vast te leggen in onderstaande plaatje de bovenste laag is steeds 1 pixel met de pijltjes toetsen opgeschoven in alle richtingen met de 4 plaatjes als resultaat heel raar effect. Eigenlijk zou je de hele bewerking eens over moeten doen en dan de nevel apart bewerken van de sterren. Ook de achtergrond mag best wat meer naar voren kunnen laten komen ook al zit daar iets meer ruis in. Die is nu best wel donder en als je dan probeert er nog meer uit te halen (van Sh2-170b3 naar Ahs-170b4) dan mis je wat data en ik denk dat dit ten kosten gaat van de nevel. Verder viel het mij op dat als je de grote foto op de server, wel in .jpg formaat, meer stretch met de (grijswaarde in de levels) dan krijg ik meer achtergrond maar bij de zwakkere sterren zie je in de achtergrond een groene waas vertoond, vreemd.
Paul

Scroll to Top