Reply To: Een toonbare M94 na een lange worsteling

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Een toonbare M94 na een lange worsteling Reply To: Een toonbare M94 na een lange worsteling

Schuurman
Participant

Hoi  Nicolàs,

Ik zit redelijk goed hier in Drenthe, maar helaas wel in stedelijk gebied, met nabij een hinderlijke straatlantaarn en ook kassen richting ZO-Z. Ik schat dat de SQM hier op goede nachten zo 19-19.5 is richting het zenit, al geeft clearoutside aan dat het zelfs rond de 20 moet liggen, maar ik denk dat dit een overschatting is. Ik hou het zelf altijd op Bortle 5-6.

Lang belichten loont zeker, al is het soms lastig vol te houden met ons “Hollandse” weer. Achteraf gezien denk ik dat ik deze opname heb kunnen redden juist door de lange belichting, want min flats introduceren hier echt een hele hoop rommel in de achtergrond als ik sterk stretch. Ik wist dat er zeer goed signaal in M94 zat, echter de kunst was om dat heel geleidelijk naar voren te halen en de achtergrond in bedwang te houden, wat na heel veel proberen toch gelukt is.

Ik zie overigens op mijn monitor ook al spoortjes van de zwakke buitenring in jouw opname, dus mogelijk dat ook daar nog wel meer uit te halen valt, zeker als je nog meer belichtingstijd gaat toevoegen. Ik heb die buitenring ook al eens zwakjes weten vast te leggen in 2012 met maar 6,5 uur belichting met mijn oude Canon 350D vanaf bijna dezelfde, maar fractioneel betere locatie dan waar ik nu zit.

Groeten Tim

Scroll to Top