Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Achtergrondruis › Reply To: Achtergrondruis
Eigenlijk klopt dit natuurlijk wel, hoe mee frames je gebruikt, hoe lager de ruis is. Dat sinaasappelhuidje is het gevolg van ruis wat door de deconvolutie verscherpt wordt. Hoe die deconvolutie uitgevoerd wordt maar niet echt veel uit. De verscherping doet dit. In mijn foto’s van de zon werkt in meestal met 1000 frames die ik laat triggeren met SSSMonitor. Van die 1000 frames gebruik ik 10% voor de stack, dat zijn 100 frames in het voorbeeld van Nicolàs zit dat dus tussen de 100 en 160. wat ook echt wel overeenkomt met mijn foto 30 augustus. Ik zal deze test ook eens uitvoeren met de zelfde range 10, 20, 40, 80, 160 en 320 frames. Waar je wel weer op moet letten, zeker met een iets slechtere seeing, dat je niet kost wat kost te veel frames wilt gebruiken en de bron dat niet toelaat. 320 frames uit 1000 is voor mijn opname denk ik te veel en dat gaat ten kosten van de scherpt. Hoe dan ook ik ga dit ook uitvoeren. Wordt vervolgd.
Paul