Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd › Reply To: Smartphone fotos van de sterrenhemel gevraagd
Nicolàs bedankt. Helaas zijn alle opnames niet te solven. Er zijn wat hints van twee of drie sterren maar niet genoeg. Ik zie het zelfde by mijn oude J5 phone. De conclusie is dat solven van smart phones gaat, maar alleen voor de duurdere en nieuwste modellen met de beste cameras. Verder merk ik dat solven mischien wel 20 or 30 seconden kost. Dat is niet zo bruikbaar.
Ik denk dat ik dit smartphone solven nog even laat liggen.
Een ander plan is de telefoon orientatie sensor gebruiken. Deze geven direct feedback van de telefoon orientatie. Dat wordt ook gebruikt in applicaties als Sky Safari. Als ik me goed herinner kunnen de afwijkingen enige graden zijn. Maar misschien helpt als je de sensor calibreert met een bekende heldere ster of deepsky object. Als je in de buurt van dit calibratie punt blijft is de nauwkeurigheid misschien bruikbaar. Ik heb een demo applicatie waar de sensor X,Y,Z positie wordt uitgelezen. De waarden zijn dan gemakkelijk in Ra, Dec of Azimuth, Altitude om te zetten.
In principe zou je dan de telefoon tegen de Dobson of andere telescoop kunnen klemmen in een willekeurige orientatie. Zodra de telescoop is uitgericht op een bekende heldere ster als Canopus, Rigel dan zou je met een calibratie opdracht de uitlezing kunnen “ijken”. Dat is relatief eenvoudig vectorrekenen. Dit lijkt uitvoerbaar. De diverse goniometrie routines kan ik uit mijn bestaande programmas kopieren.
Zijn er al phone applicaties waar je de orientatie sensor kan calibereren? En zo ja is dat bruikbaar?
Han