Reply To: C/2022 E3 (ZTF) op 31 januari 2023 vanaf InFINNity Deck

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen C/2022 E3 (ZTF) op 31 januari 2023 vanaf InFINNity Deck Reply To: C/2022 E3 (ZTF) op 31 januari 2023 vanaf InFINNity Deck

InFINNityDeck
Participant

Hoi Steffen,

de nabewerking valt best mee. Op de eenvoudige manier, dus met star-trails, kostte de nabewerking 23 minuten. Daaraan voorafgaand moest APP nog wel het stacken doen, waarvoor ik denk ik een minuut of 5 nodig gehad heb om alle benodigde subs in te voeren en de juiste instellingen te maken. Vervolgens druk je op de knop Integrate en APP doet zijn werk. Dat duurde in dit geval circa drie kwartier. Normaal gesproken hoef ik dat proces niet in de gaten te houden, maar bij het verwerken van kometen moet je tijden het proces een paar keer aangeven waar de komeet in de afbeelding zit (je bent dus niet drie kwartier bezig). Dit stacken gebeurt op een aparte computer die ik normaal gesproken zelfs niet in de gaten hou (bij lange deep-sky opnames kan dit makkelijk tot een halve dag oplopen). Ik kijk gewoon na een tijdje of hij klaar is, waarna ik de eindbewerking doe die in de regel niet meer dan een half uur tot een uur in beslag neemt.

Op de ‘ingewikkelde’ manier kostte het bewerken van de komeet iets meer tijd. Het stacken gebeurde twee keer: een keer als normaal deep-sky proces (en daardoor dus ‘onbewaakt’) en een keer op de komeet (dus met aangeven van de komeet in de opnames). Dit proces duurde 80 minuten, waaraan ik dus misschien 10 minuten werk had. De nabewerking die volgde duurde 62 minuten, maar ik verwacht dat als ik het over zou doen dat het, nu ik de procedure begrijp, in de helft van die tijd kan.

Nicolàs

PS: ik gebruik geen speciale computer met speciale grafische kaart of iets dergelijks, maar een gewone pc die ik ook voor mijn werk gebruik. APP draait op de NUC van het observatorium en ook die is redelijk simpel en heeft maar 4 cores.

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top