Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › M13 na collimatie › Reply To: M13 na collimatie
Hoi Nicolàs
Dat de beeldchip van de ASI290MC camera niet in het midden zit is een feit, je kunt dit zelf met het blote oog zien. De camera was trouwens met de achterkant tegen de klauwplaat aan gezet. Ik heb op de 2″ rand van de camera niet een meetklok gezet, maar met het draaien van de camera in de zag ik geen slingering. De USB kabel zit een de zijkant dus die komt tussen twee klauwen van de klauwplaat naar buiten. De lens is natuurlijk wel een belangrijke factor dat heb ik niet gecontroleerd maar dezelfde lens met verloopring in de ASI120MM gaf een veel kleinere fout. Ik heb de afwijking van de ASI290MC in pixels berekend en die is in horizontale richting 86 pixels van het centrum van de kruisdraak en 52 pixels in de verticale as. Ik ga de test nogmaals uitvoeren en dan ook jouw voorstel met de optische bank en het herhaald plaatsen van de camera’s in de focusser, Ik ben ook zeer benieuwd wat dit oplevert.
Paul