Reply To: Zon 20 juli 2023

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Zon 20 juli 2023 Reply To: Zon 20 juli 2023

InFINNityDeck
Participant

Hoi Paul,

ja, je moet er flink aan trekken om wat te zien en het hangt ook af van de grootte van de protuberans of die in witlicht zichtbaar te maken is. Overigens verwacht ik dat er meer uit te halen is met een smalbandiger versie van een H-alpha of H-beta filter. Het filter dat ik gebruik heeft een bandpass van 7nm, maar er zijn er uiteraard die een kleinere bandpass hebben.

Bijgaand opnames van vanmiddag in ND5.0+H-alpha (13:16UTC) en door de Lunt (13:26UTC). De derde afbeelding is een combinatie van beide, waarbij ik de ND5.0+H-alpha opname verkleind heb om hem binnen de H-alpha opname te tonen. Met name de protuberans op 3 uur is goed te zien, maar ook van de protuberansen in het kwadrant linksonder zijn hints te zien in witlicht.

Maar we dwalen af (sorry)…, dit draadje ging over het H-bèta filter… Heb je nog een poging ondernomen de protiberansen met het H-beta filter vast te leggen?

Nicolàs

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top