Reply To: M33 op 2 en 3 november 2024

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M33 op 2 en 3 november 2024 Reply To: M33 op 2 en 3 november 2024

InFINNityDeck
Participant

Dan krijg je de vraag is dit object meer voor LRGB of toch ook Ha-LRGB zoals je dat vaak bij M51 zier gebeuren.

Dat is uiteraard geheel afhankelijk van wat je wilt bereiken. Met H-alpha erbij zie je de stervormingsgebieden, in alleen LRGB vallen die veel minder op of zijn ze zelfs (vrijwel) onzichtbaar. Zelf ben ik geen voorstander van het apart bewerken van nevel en sterren, ik geef er de voorkeur aan met zo min mogelijk handelingen een plaat te produceren om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te blijven (bovendien ben ik liever lui dan moe ;-)). Maar uiteindelijk zijn geen van de foto’s die ik en verreweg de meeste andere astro-fotografen produceren een representatie van de werkelijkheid (en wat is dat?), want zodra we iets van background-extraction of non-linear stretch, etc. toepassen, wijken we daar al van af… Neemt niet weg dat ik ook sterloze of ster-gereduceerde platen kan waarderen. :-)

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top