Reply To: Lichtvervuilingskaart

Activity Forums (Citizen) Science Lichtvervuiling Lichtvervuilingskaart Reply To: Lichtvervuilingskaart

Groenewold
Participant

Haha, tsja sorry, maar ik vond dit toch weer zo niche dat ik het publiek even wilde polsen. ;) De SQM meter vind ik persoonlijk nu echt zoiets, beetje overpriced. Ik ben vaak wel van het gewoon kopen, maar alleen als het gaat om zaken die ik echt niet zelf kan bouwen. Ik kwam vorig jaar steeds meer tot de realisatie dat heel veel onderdelen, voor veeeeel minder, makkelijk zelf te fabriceren zijn. En toen ik INDI ontdekte was dat al helemaal duidelijk.

De reden waarom ik een SQM meter wil bouwen is… om het te bouwen… en omdat ik het wellicht als sensor wil gaan toevoegen aan een zelf gebouwd weer-station op basis van de Pi. Het is dus ook een oefening in zelf knutselen en waarom dan niet alle relevante statistieken erbij hebben, leuk om in de gaten te houden en standaard bij foto’s te bewaren. En mocht ik ooit verhuizen of mijn tuin verlaten voor een andere plek, dan is dat leuk te vergelijken. Echt heel veel nut zat het ook weer niet hebben, denk niet dat ik data op basis van SQM ga catalogiseren, de grootste verschillen zullen zomer en winter zijn qua opnames en minder transparantie, en dat laatste kan je een beetje zien door ster-counts en FWHM grafiekjes in PI te bekijken.

Scroll to Top