Reply To: NGC7789 wide field en Caph regio, 10 september 2016

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC7789 wide field en Caph regio, 10 september 2016 Reply To: NGC7789 wide field en Caph regio, 10 september 2016

KeesScherer
Participant

Dat is een herkenbaar verhaal Marc, in het kader van “elk voordeel hep se nadeel” betrapte ik mijzelf er op dat het maken van astrofoto’s na de 4e achtereenvolgende heldere nacht  op werk begon te lijken. “Gelukkig” wordt dat weer in balans gebracht door bewolking en de maan waarbij “elk nadeel weer se voordeel” blijkt te hebben. Ik heb het meeste plezier bij de voorbereidingen (selecteren en onderzoek doen naar doelen en het verzorgen van de automatisering) en de bewerking van de resultaten. Het opbouwen en afbreken van de opstelling, 2-ster uitlijningen en pooluitlijning zijn helemaal niet leuk. Problemen met autoguiden ook niet. Maar lekker achteroverzitten met een verrekijker of target hoppen door een oculair met een glas Cognac erbij weer wel. Daarom werk ik aan project Scopedome  en kan mijzelf tegelijkertijd zien als verwend kind met grote bewondering voor de helden die in de vorige eeuw (ik zelf ook!) door een kruisdraad oculair turend hun astronomische film aan het belichten waren in de kou.

Scroll to Top