Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Het is misschien niet relevant, maar hierbij een enkele flat van een EOS 6D met een flatfield paneel van Astronomik, zo’n flat komt blauw uit de camera. ImagesPlus maakt uit verschillende flats een masterflat als monochroom beeld, daar zie ik wel het Bayer grid in wat me eigenaardig lijkt. Ik denk dat die masterflat in het programma gebruikt wordt voor de beelden naar kleur geconverteerd worden.
Hoi @geertvdbulcke, ik ken ImagesPlus niet maar ik weet wel dat er meerdere wegen naar Rome mogelijk zijn. CFA data van de EOS 6D wil je altijd calibreren met CFA calibratie frames. Dus dat de Master flat een cfa grid laat zien is niet vreemd. Daar zit als het goed is de juiste informatie in voor flat calibratie, want je hebt enkel de cfa pixels nodig om cfa data te calibreren. (Er mag niet gedebayerd worden, want dat zorg alleen maar voor ruis injectie.). Dat de masterflat monochroom is, kan mogelijk komen doordat ImagesPlus de master flat per kanaal schaalt in het bereik van 0-1 waarbij het helderste deel van de masterflat 1 is gemaakt? Pas na calibratie mag er inderdaad gedebayerd worden en wordt de monochrome cfa data -> 3-kanaals RGB.