Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Van den Broek schreef:
…want zeker met een flat panel is het maken van flats met een reflector onbegonnen werk…
Ook dit moet in het licht (sorry voor de woordspeling) worden gezien van de spectrale eigenschappen van de lichtbron die gebruikt wordt om de flatframes mee te maken. Idealiter zou een flatpanel hetzelfde spectrale verloop moeten hebben als de hemel(achtergrond) van de waarneemlocatie. Bij gebruik van een dergelijk flatpanel is de mate van eventueel vals licht dat de camera als gevolg van reflecties en verstrooiing op niet-optische elementen in de telescoopbuis (zoals de binnenwand van de tubus en/of de focuser) bereikt verhoudingsgewijs net zo groot als de mate van vals licht dat de camera bereikt wanneer de lightframes belicht worden; vals licht van de hemel dus. Het is onbegonnen werk een dergelijk flatpanel te vervaardigen. Die zou dan alleen op een specifieke waarneemlocatie (met een karakteristiek “lichtvervuilingsprofiel”) optimaal gebruikt kunnen worden.
Op de navolgende link is een uitstekend artikel over dit aspect te lezen. Eén van de bevindingen in dat artikel is dat je je moet realiseren dat lang niet alle zwarte lakken tot in het nabij-infrarood matzwart zijn en daardoor dus licht met golflengten in het nabij-infrarood reflecteren.
http://www.sbig.com/about-us/blog/flat-fields-the-ugly-truth
Om dat probleem te omzeilen, maakt Fabian Neyer zogenaamde “Night Sky Flats” om het spectrale profiel van zijn flatpanel flatframes (EL flats) om te zetten naar dat van de hemel. Een zeer inventieve benadering!
http://www.cygni.be/online/presentatie_wga2016/-fn_extremelydeepimaging.pdf
Aangezien de kans bestaat dat de binnenwand van de telescoop c.q. focuser niet is afgewerkt met een lak die in het nabij-infrarood matzwart is, maakt het ook nog verschil welke type gemodificeerde camera je gebruikt. Mijn 5D Mark II is voorzien van een Baader BCF filter. Die filtert licht in het golflengtegebied van ca. 675 tot 1125 nm. Over vals licht dat in dat golflengtegebied (deels nabij-infrarood) optreedt, hoef ik mij geen zorgen te maken. Zou ik echter een “full spectrum” gemodificeerde camera gebruiken, dan zou dat wel een issue kunnen opleveren.