Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie? › Reply To: Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?
Prachtige analyseresultaten @Bula! Mooi dat je als bijkomstigheid een bugje hebt kunnen traceren in jouw cr2 convertor. M.b.t. de grotere dimensies van het outputfile: dankzij Google kwam ik op het spoor dat dcraw de opname iets vergroot om artefacten aan de randen van de CFA bij conversie te voorkomen. Het fijne weet ik er niet van.
Als laatste de verschillen in noise, i.t.t. data van andere astrofotografen die met Pixinsight werken, zie ik tussen de 2 gecalibreerde lights geen noise verschillen tussen de kanalen. Dus het resultaat tussen Pixinsight en mijn programma is identiek te noemen in dit geval. Dit is goed nieuws en ik moet denk ik terug nemen dat in Pixinsight de flat-calibratie slecht is. Ik denk dat de noise problemen van de andere fotografen komen door niet juiste instellingen in de RAW conversie en dan met name het niet uitzetten van de wit-balans. Een andere verklaring zie ik niet.
Dat is zeker goed nieuws! Het blijkt maar weer dat de gebruiker van een programma de zwakste schakel is. Ik kon mij al haast niet voorstellen dat PixInsight tijdens het kalibratieproces bochten afsnijdt. Er zitten heel wat knappe koppen achter dat programma (die elkaar ook scherp houden) en het programma is in de loop der jaren heel wat volwassener geworden. Hou me ten goede: dat betekent uiteraard niet per definitie dat het programma geen fouten bevat.