Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Halternevel (M27) › Reply To: Halternevel (M27)
@musquetier, eerste indruk is echt heel goed, heb alleen nog geen goede nacht qua seeing & transparantie gehad sinds ik de camera heb (sorry allemaal ;-) ). Maar ik heb inmiddels netjes wat kunnen testen. Ik moet denk ik wel gaan werken met 36mm filters i.p.v. 1,25″ … Ik krijg nu de hoeken niet goed gecalibreerd met flats.
@supernov, ik schiet in hartje arnhem, RGB schiet gewoon niet op… Ik heb een keer op een donkere lokatie (Arcen, limburg) geschoten en dat was zo’n groot verschil… Ik wil veel narrowband gaan schieten vanuit de stad.
Ik zie al wel dat je met de asi1600 veel sneller de zwakkere details vastlegt. Met een DSLR moet je veel! meer data schieten om tot hetzelfde te komen. Dat is volgens mij wel duidelijk. Dus je kan volgens mij in kortere tijd betere resultaten halen. Op cloudy nights wordt dit sterk bevestigd ook.
Dat RGB schieten versus RGB met mono veel sneller zou gaan, is volgens mij niet helemaal terecht. Met een mono camera, schiet je de data vrijwel net zo snel bij elkaar, met 2x betere resolutie, zeker als je L schiet naast je RGB. Dataverwerking is natuurlijk wat anders.