• Kasteleijn posted an update 7 years, 6 months ago · updated 7 years, 6 months ago

    Dubbel cluster NGC 869/884
    Het was zaterdagavond helder genoeg om met mijn geïmproviseerde “wide field budget deepsky” opstelling aan de gang te gaan, bestaande uit mijn EQ volgplatform met daarop geplaatst een driepoot met sony systeemcamera, een tamron 70-300 mm telelens, mini DSLR finder en tenslotte een intervalometer. Vanwege de beperkte volgnauwkeurigheid heb ik veel korte belichtingen aangehouden (15 sec.)
    Ik had erger verwacht met deze lens :) Onderstaande opname heb ik wel wat gecropped om de objecten wat beter naar voren te laten komen. Naar de randen toe zat er wel wat coma in de opnamen maar dat hebben duurdere lenzen volgens mij ook nog wel.
    De nabewerking heb ik gedaan met Deepskystacker, RawTheerapee en Gimp.
    Details:
    117 lights van 15 sec. op 3200 ISO
    78 darks, 41 flats
    Tamron 70-300 mm @ 135 mm dc_161022_final_wilcok

    Dubbel cluster NGC 869/884 Het was zaterdagavond helder genoeg om met mijn geïmproviseerde “w
      • 1 person likes this.
    • Ik hou wel van budget oplossingen, creatief zijn is dan nog meer van belang. :) Heerlijk veel frames, dat wel, bias nog toevoegen? Op wide-field moet je toch wel iets langer dan 15 sec kunnen?

      • Ik denk wel dat het met deze lens nog wat langer kan dan 15 sec. Vorig jaar deed ik hetzelfde met een 500mm lens, daar bleek 15 sec. zo’n beetje optimaal. Het zal misschien meer mislukte frames opleveren maar stel dat 75% goed is dan nog kan je daarmee uit de voeten.
        Kan ik die bias frames ook achteraf schieten of zijn die temperatuur/conditie afhankelijk? Wat gaat het toevoegen van bias frames nog opleveren?

        • Die kan je achteraf prima schieten ja, wel volledig donker natuurlijk. Beste is deze te maken onder vergelijkbare condities, maar als je geen gekoelde camera hebt dan blijft dat sowieso natte vinger-werk. Mijn DSLR wordt ook gewoon 20 graden tijdens opnames (of hoger) en daar kan ik niet voor controleren. Enige wat ik dan nog doe is te zorgen dat de buitentemperatuur in de buurt ligt van de tijd van opnemen. Dan zet je de camera op de snelste stand en maak je, zeg, 150 opnames welke je in een master-bias giet. Voordeel is dat je hiermee de uitlees-ruis van de camera reduceert (je darks zijn alleen voor de hot pixels en ander signaal als amp-glow). En ik maak die master-bias dan voor de zomer en de winter, deze is te hergebruiken net als je darks. Zorg er wel voor dat je weet hoe je die masters goed kan maken, je flats bijvoorbeeld dienen ook met darks en bias gecalibreerd te worden.

          • Ik heb nog het nodige te leren :) Maar dat is ook het leuke hiervan, beetje spelenderwijs bezig zijn, allerlei dingen verkeerd doen en dan achteraf je realiseren dat het anders had gemoeten. Ik denk dat 3200 ISO aan de hoge kant is, zeker als ik nog wat langere belichtingen kan doen dan zal 1600 beter uitpakken vermoed ik.
            Ik dacht dat de darks toch ook wel zijn voor de ruisreductie, maar dat zal dan andere soort ruis zijn? De dark en flat files heb ik gewoon toegevoegd in DSS, waarmee dan een master file wordt aangemaakt die in de volgende runs dan weer wordt gebruikt inderdaad. Als zo’n bias dan ook kan worden hergebruikt dan ga ik die zeker inzetten de volgende keer. Bijgaand nog een fotootje van de opstelling. deepsky_opstelling_2016_s

            Ik heb nog het nodige te leren :) Maar dat is ook het leuke hiervan, beetje spelenderwijs bezig zijn
            • Darks zijn voor die paar dode pixels e.d., Bias is voor een groot deel van de rest. Iso1600 is wat ik gebruik, maar dat wisselt een beetje per camera. Ik doe de hele hobby slechts 1.5 jaar, maar ik ben erg vaak gevallen en weer opgestaan, leer je als een tierelier van! :)

Scroll to Top