Barnard 7 Noord-Frankrijk

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Barnard 7 Noord-Frankrijk

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #20724
    Van Kleef
    Participant

    Begin november was het een aantal nachten helder en aldus last-minute naar Noord-Frankrijk  vertrokken. Om precies te zijn naar het gehucht  Bar Les Bouzancy in de buurt van het niet veel grotere gehucht Grandpre.

    Voor de drie nachten stonden er 4 objecten op mijn lijstje: Barnard 7, IC1318 Butterfly nebula, IC443 Jelly Fish nebula en NGC281 Pacman nebula.

    Vanwege de tegenvallende kwaliteit van behoorlijk wat opnames (behoorlijk veel last van de sluiterbewolking) heb ik een tweetal objecten gedurende meerdere nachten moeten schieten waaronder de hier getoonde Barnard 7.

    Van de 50 opnames van 5 minuten (van redelijke tot goede kwaliteit) waren er 7 sowieso niet bruikbaar (guidestar lost). De resterende opnames laten helaas een behoorlijke variatie in kwaliteit zien. Indien ik kritisch naar de opnames kijk dan zouden ongeveer de helft van de opnames door mogen naar de volgende ronde oftewel de integratie. Zo’n 20 opnames is voor dit object echter niet toereikend. Vandaar besloten om wel alle 43 opnames te verwerken, dat leverde uiteindelijk – vond ik – toch een mooier plaatje op Eigenlijk verdient dit object een langere integratietijd en vooral een betere kwaliteit van de losse opnames. Wordt dus vervolgt :-)

    Datum: 2 en 3 november 2018

    Camera: Canon 60Da

    Lights: gekalibreerd met flats & bias

    Scope: ONTC Newton 200/800 (met coma corrector F3.8)

    Mount: Avalon Linear

    Guiding: OAG ZWO ASI 178M

    Software: APP/Pixinsight

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top