De Zon tijdens de zomerzonnewende 2020

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Gistermiddag had ik de Zon al op de korrel genomen, voor het geval het vandaag niet ging lukken, maar vandaag is ie weer volop aanwezig en er is nog wat te zien ook! De foto van de volledige zon is van gisteren, de andere twee van vanochtend zo rond 09:50 UTC. Opnames met de Lunt LS80THA, de volledige zon zonder barlow, de twee detailopnames met TeleVue 4x PowerMate. Als camera de gebruikelijke ZWO ASI174MM. Opnames van 120s (circa 13k frames voor de volledige plaat en 9k frames voor de detailopnames), gestacked in AutoStakkert (15%), flink aan de curven getrokken in IMPPG en nabewerkt in PSP (inkleuren, verscherpen, ruisonderdrukking en contrast).

Nicolàs

• This topic was modified 3 months ago by  InFINNity Deck. Reason: Wat bad pixels rondom de eerste afbeelding verwijderd
    • 4 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Erg mooi!

InFINNity Deck
    Participant

Dank! Dan heb ik daarna nog zes opnames van de noordwestelijk protuberans gemaakt, die allemaal op dezelfde manier gestacked en met EZ Gif Maker tot een animatie gebakken (als ie stilstaat, dan even erop klikken). Het viel daarbij niet mee om ze allemaal netjes op elkaar te krijgen, dat ondanks dat ik de montering op Sun-drive gezet had. Tussen de eerste en tweede opname zit een uur, tussen de overige 15 minuten, vandaar dat de eerste frame nogal springt.

Nicolàs

• 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

De laatste dagen bezig geweest een nieuwe manier van processing mijzelf eigen te maken. Bij deze methode inverteer je de histogram in ImPPG en ga je vervolgens in nabewerking met maskers aan de slag om de protuberansen en oppervlaktedetail zo duidelijk mogelijk te maken. Hierbij alvast een eerste resultaat, gebruik makende van dezelfde data als de eerste foto in dit draadje. Ik ben helemaal opnieuw begonnen en zelfs de processing in AutoStakkert herhaald, ditmaal met 1.5x drizzle en 211 AP’s (bij de vorige bewerking waren dit er 48). Wel weer 15% van de frames gestacked.

Ik hoor graag jullie reacties!

Nicolàs

PS: het wordt al beter, binnenkort maar een vervolg op mijn artikel over zonnefotografie maken…

• 5 people like this.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.