De Zon tijdens de zomerzonnewende 2020

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel De Zon tijdens de zomerzonnewende 2020

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #23493
    InFINNityDeck
    Participant

    Gistermiddag had ik de Zon al op de korrel genomen, voor het geval het vandaag niet ging lukken, maar vandaag is ie weer volop aanwezig en er is nog wat te zien ook! De foto van de volledige zon is van gisteren, de andere twee van vanochtend zo rond 09:50 UTC. Opnames met de Lunt LS80THA, de volledige zon zonder barlow, de twee detailopnames met TeleVue 4x PowerMate. Als camera de gebruikelijke ZWO ASI174MM. Opnames van 120s (circa 13k frames voor de volledige plaat en 9k frames voor de detailopnames), gestacked in AutoStakkert (15%), flink aan de curven getrokken in IMPPG en nabewerkt in PSP (inkleuren, verscherpen, ruisonderdrukking en contrast).

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23494
    Theunissen
    Participant

    Erg mooi!

    #23496
    InFINNityDeck
    Participant

    Dank! Dan heb ik daarna nog zes opnames van de noordwestelijk protuberans gemaakt, die allemaal op dezelfde manier gestacked en met EZ Gif Maker tot een animatie gebakken (als ie stilstaat, dan even erop klikken). Het viel daarbij niet mee om ze allemaal netjes op elkaar te krijgen, dat ondanks dat ik de montering op Sun-drive gezet had. Tussen de eerste en tweede opname zit een uur, tussen de overige 15 minuten, vandaar dat de eerste frame nogal springt.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23504
    InFINNityDeck
    Participant

    De laatste dagen bezig geweest een nieuwe manier van processing mijzelf eigen te maken. Bij deze methode inverteer je de histogram in ImPPG en ga je vervolgens in nabewerking met maskers aan de slag om de protuberansen en oppervlaktedetail zo duidelijk mogelijk te maken. Hierbij alvast een eerste resultaat, gebruik makende van dezelfde data als de eerste foto in dit draadje. Ik ben helemaal opnieuw begonnen en zelfs de processing in AutoStakkert herhaald, ditmaal met 1.5x drizzle en 211 AP’s (bij de vorige bewerking waren dit er 48). Wel weer 15% van de frames gestacked.

    Ik hoor graag jullie reacties!

    Nicolàs

    PS: het wordt al beter, binnenkort maar een vervolg op mijn artikel over zonnefotografie maken…

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top