Ervaringen Celestron StarSense

Activity Forums Astrotechniek Automatisering Ervaringen Celestron StarSense

Tagged: 

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #642
    Theunissen
    Participant

    Begin september 2013 heb ik een Celestron StarSense besteld bij Teleskop Express. Levering vond uiteindelijk begin januari 2014 plaats. 
De belangrijkste rede voor het bestellen van de StarSense is een poging om de opzet tijd voor visuele en video-assisted observatie drastisch te verkorten door automatische alignment.

    Ik gebruik de StarSense met mijn Celestron AVX montering, de StarSense is echter te gebruiken op vrijwel alle Celestron monteringen (inclusief Alt/Az monteringen).

    Na ontvangst van de StarSense begin januari werkte het weer vanzelfsprekend niet meer.

    De eerste test was in de 3de week van januari met de standaard firmware zoals uitgeleverd (oktober 2013). Ik wist inmiddels al dat de firmware eigenlijk in beta fase verkeerd, bij veel mensen niet (naar behoren) werkte en Celestron’s ASPA (All Sky Polar Alignment) nog niet was geïmplementeerd. De eerste test was niet bemoedigend. StarSense starte letterlijk niet op, door een extra USB kabel aan StarSense te hangen (extra spanning) kwam de StarSense tot leven.

    Eenmaal buiten kwam de StarSense niet verder dan 3 van de 4 platesolves, de StarSense leek zich te verslikken in de 3de platesolve richting de Zenith. Na een paar pogingen en een calibratie (een soort elektronisch uitlijnen van de elektronische zoeker oftewel de StarSense) waren de Go-To’s perfect. Als eerste de Orionnevel perfect in het oculair, Jupiter stond in de rand van mijn ocular.

    Na enig Google werk ontdekte ik het Team Celestron forum voor beta testing van Celestron firmwares. Na lid te zijn geworden (en enkele dagen te wachten tot Celestron’s Firmware engineer het account activeerde) heb ik de laatste firmware voor zowel de StarSence handcontroller en StarSense zelf (beide medio januari 2014) kunnen downloaden.

    Zondag 2 februari was het eindelijk zover, helder, goede seeing en een prachtige Jupiter aan de firmament. StarSense functioneerde perfect bij de 1ste auto alignment, binnen de 3 minuten had ik perfecte Go-To’s.

    Celestron is voornemens om ASPA nog te implementeren voor de StarSense, ik begon me stilletjes aan te realiseren dat dit ook voor imaging (in mijn geval met de Mallincam) een prachtige tijdbesparing zou zijn en bij een stabiele implementatie zelfs heel wat minder mislukte avonden/nachten zou opleveren!

    Wordt vervolgd …

    #1100
    Theunissen
    Participant

    Via teamcelestron, binnenkort een nieuwe beta voor de Celestron StarSense.

    http://teamcelestron.com/viewtopic.php?f=73&t=338&start=230

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top