Flats met de DSLR en ADU waardes

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Flats met de DSLR en ADU waardes

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #11096
    Groenewold
    Participant

    Ok, wederom een vraag over het maken van flats, welk forum staat er niet vol mee!?

    Nu heb ik 2 series aan flats gemaakt, minimum aan licht met de zon nog 45 min voor opkomst. Witte doek over de telescoop, strak en opnames maken door het H-alpha filter. Dat levert dus bij ISO1600 na 30 seconden belichting een ADU count in PixInsight (op 14-bit) op van 3500. Dat zou betekenen dat ik nog een stuk langer moet belichten om rond die 10.000 te komen, maar als ik de RAW bekijk in een gewoon foto-programma, dan lijkt het of het rode histogram geclipped is op lineaire schaal (hele scherpe piek). Op de Canon 6D LCD is het rode signaal niet meer te bekennen en staat veeer naar rechts. PixInsight lijkt echter nog een redelijk beeld te geven (zie plaatje). Kortere belichtingen met lichtere lucht en nog net een piek op het scherm van de 6D rechts, levert een ADU count van 1500 op in PI.

    Het voelt gewoon heel vreemd dat ik dusdanig lang zou moeten belichten, met niet eens meer een piek zichtbaar op het histogram van de 6D, terwijl ik eerder mensen op fora heb gehoord die zeggen dat je wel rechts moet zitten wegens de logaritmische schaal van de 6D view, maar niet zover naar rechts als ik nu lijk te moeten doen. Wat is nu wijsheid?

    #11097
    KeesScherer
    Participant

    Wijsheid is om niet het gemiddelde op de 14 bit schaal naar 10000 ADU te sturen, maar naar 5000. De maximale uitloper van het histogram mag niet boven die 10000 komen, terwijl de linkerkant ruim los van de 0 waarde moet zijn .

    #11098
    Groenewold
    Participant

    In dit geval kijk ik naar het rode signaal wat dan op die ADU van 3500 zit in dit geval. Waarom is 5000 beter? 10000 zou meer op die 2/3e zitten wat men vaak aangeeft.

    #11099
    KeesScherer
    Participant

    De sensor is lineair tussen 0 en 10000 ADU, daarboven niet meer. Met 2/3 “histogram”  wordt verwezen naar het BOC (Back of camera) histogram, dat is een gestretchte uitlezing. Je kan het er lang en breed over hebben, maar op 5000 ADU mikken werkt altijd prima, belangrijker is dat het histogram los is van 0 en 10000. Zeker met jouw smalle histogram kan dit niet mis gaan, die waarde van 3500 werkt ook. Het wordt pas spannend bij een f2.8 groothoeklens flat op een Full frame…..

    #11106
    Groenewold
    Participant

    Aha, dat wist ik niet, dank!

    #29539
    van Kuilenburg
    Participant

    Hierbij aansluitend heb ik een vraag m.b.t. de ADU waarden. Die zijn, afhankelijk van de lichtbron, verschillend voor RG en B. Bij sky-flats is de avondhemel (van de zon af) behoorlijk blauw. Met één belichtingstijd instelling is R-ADU veel te laag of de B-ADU veel te hoog. De belichtingstijd is dus niet goed te kiezen voor tegelijk RG en B. Voor kleinere kijkers gebruik ik Geoptik belichting, dat gaat goed. Voor een C14 zit ik nog aan sky-flats vast, met boven genoemd probleem.

    #29541
    InFINNityDeck
    Participant

    Johan,

    zelf heb ik nog nooit skyflats gebruikt, maar een LED-plafonnière als lichtbron en een laag wit foam of dubbele laag witte doek aan de voorkant van de kijker om het licht verder te verstrooien en dat werkt prima. Het voordeel van de LED-verlichting is dat deze dimbaar is, zodat je de sluitertijd kan beïnvloeden.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top