IC5146 en omgeving, 8 september 2016

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC5146 en omgeving, 8 september 2016

Tagged: 

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #8637
    Theunissen
    Participant

    Gisteravond constateerde ik dat lichtvervuiling minder erg is dan de kunstmatige wolken gevormd door de uitlaatgassen van vliegtuigen. Regelmatig was het prijs, brede stroken die ongeveer 30minuten per strook nodig hadden om visueel in ieder geval niet meer zichtbaar te zijn.

    De IC5146 crop (51x40s op ISO800)  is een 30 minuten onderbroken om bovenstaande “bewolking” te omzeilen.

    De groenzweem die om al mijn opnames lijkt te hangen heb ik iets beter onder controle door een SCNR uit te voeren pas na de ColorCalibration. Nog steeds zijn de opnames te groen. Het lijkt erop dat dit veel te maken met hoe PI omgaat met de kleurbalancering, normalisatie etc. Nog dieper hierin duiken dus.

    Vanavond wil ik toch eens experimenteren met 1 of 2 stoppen diafragma (van f/2 naar f/meer) en dezelfde belichtingstijden … minder … minder sterren :-) .

    De SQM waarde eindigde rond de 20.6 rond 02:30. Meest opvallende, tijdens het schieten van wat extra M45 subs vielen in 10 minuten tijd 6 vallende sterren in het hetzelfde beeldveld … 3 visueel waargenomen.

    #8638
    KeesScherer
    Participant

    Die aanpak om via diafragmeren bij gelijke belichtingstijd om minder, minder sterren te krijgen snap ik niet, want dan krijg je niet alleen minder sterren, maar ook minder Cocoon en daar heb je juist meer signaal nodig. SCNR pas ik altijd pas toe na backgroundneutralisation en Colorcorrection en vaak ook nog een keer na Histogram en Curves.

    #8639
    Theunissen
    Participant

    Niet voor de Cocoon inderdaad, ik heb gisteravond ook nog een M103 sessie en omgeving gemaakt, alle open clusters verzuipen letterlijk tussen de achtergrond sterren. Ik heb dit niet helder genoeg omschreven inderdaad. Dank voor de (dubbele SCNR) tip.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top