M42

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #22684
    Michael
    Participant

    Beste mensen,
    Vorige week voor het eerst een deepsky foto gemaakt van de orionnevel. 9 lights van 3 sec.
    Gemaakt met een sky-watcher evostar 80ED en een asi224mc camera.
    9 subs van 3 sec is wat weinig heb ik al begrepen van Nicolas, maar wat is een redelijk aantal voor de orionnevel met mijn setup? Ik heb daarnaast last van een slechte seeing. Ik fotografeer vanuit het open raam op 12 hoog. Klopt het dat je de seeing kan verbeteren door meer subs te stacken? Wat is een redelijk uitganspunt kwa sluitertijd en aantal subs?

    #22685
    KeesScherer
    Participant

    Hallo Michael,

    Wat is een redelijk aantal? Daar kom je achter door te kijken naar de vele astrofoto’s hier op Starry-night of Flickr of Astrobin met de technische gegevens. Een redelijk aantal zal zo’n 40 x 120 seconden zijn voor jouw setup. Een minimum is 12 x 30 seconden en een goede set is 40 x 10 seconden voor de kern en 100 x 240 seconden voor de zwakke delen. Seeing is niet te verbeteren door meer subs te stacken, want seeing is een atmosferisch+lokatie  gegeven.

    #22686
    Michael
    Participant

    Hallo Kees, dank voor je reactie. Dat zijn ook een stuk langere belichtingstijden. Ik had de gain op 300, die kan dan wel een stuk omlaag verwacht ik, dus dat is wel fijn. Alleen bij langere belichting zal de invloed van een slechte seeing ook toenemen ben ik bang. Een langere belichting verdient anders wel de voorkeur boven een hogere gain toch?

    #22687
    KeesScherer
    Participant

    Laat het idee van invloed van seeing maar even los, boven een paar seconden belichtingstijd maakt dat niet meer uit. Maar je weet dat de asi224mc  niet echt geschikt is voor deep sky hoop ik? (Kleine sensor en niet gekoeld) Je zou voor DSO beter met een DSLR kunnen werken, maar voor deep sky werk kan je met de asi224mc  een gain gebruiken die lager is dan 60, daarbover gaat de uitlezing van 12 bit naar 10 bit en dat wil je vermijden. Maak dan van de Orionnevel met b.v. gain 40 opnamen met 10, 30, 60 en 120 seconden en kijk wat het beste werkt.

    #22688
    Michael
    Participant

    Ah, top! Dat van die 12 naar 10 bit wist ik niet, dank voor de tip! Ik weet dat de asi224mc niet gemaakt is voor deepsky maar het is de enig camera die ik heb op dit moment. Ik ga je advies volgen. Nu nog wachten op heldere luchten…

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top