M86 in de Markarian Chain

Activity Forums Astrofotografie Deepsky M86 in de Markarian Chain

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #24529
    Bakx
    Participant

    We zijn weer bezig . .

    RGB only

    32x120s per filter

    Atik16200 achter de 10″ f4 newton

    Zo ziet deze keten van galaxies er vanaf Borger uit.
    In dit gebied onder het sterrenbeeld Leeuw wemelt het van de verre sterrenstelsels.
    Leo Triplet en Virgo cluster en nog veel meer.

    Dit is mijn versie.
    Door de bijna volle maan die er vlakbij stond, had ik veel last van instraling in mijn newton.
    Hierdoor ontstaat een duidelijke ronde ring in het midden van het beeld, die zich met kalibratie-frames niet weg laat werken.
    Met veel kunst en vliegwerk en gehannes met synthetic flats heb ik het redelijk weg kunnen poetsen.
    Omdat de newton maar net in mijn koepeltje past, heb ik geen ruimte om een dauwkap voor op de teleskoop te zetten.
    De coma-corrector heeft een lens helemaal onderin en dus vlak met de binnenkant van de kijkerbuis, zitten. En omdat die helemaal voorin zit en als daar dan wat strooilicht opvalt, ontstaat door lichtbreking die ring.

    Arie

    #24531
    Theunissen
    Participant

    Prachtig resultaat Arie!

    #24535
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Arie,

    inderdaad werkelijk prachtig weer!

    Een ding begrijp ik nog steeds niet als het om dit soort platen gaat: hoe krijg jij die achtergrond zo mooi egaal? Je histogram is niet geclipped, dus daar heb je geen gekke dingen gedaan. Zelf krijg ik dit niet voor elkaar in mijn sterrenstelsel-opnames, dus kennelijk kan ik mijn proces nog ergens verbeteren… Ik vraag me af of het met de kleurendiepte te maken heeft waarin ik werk. In APP exporteer ik de plaat als 16-bits TIFF, die ik dan vervolgens in PaintShop Pro als 16-bits plaat verwerk totdat ik hem als bits JPG opsla.

    Is dat ook hoe jij werkt (behalve PSP dan)?

    Nicolàs

     

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top