NGC2264, Cone Nebula en Christmas Tree cluster in Monoceros

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC2264, Cone Nebula en Christmas Tree cluster in Monoceros

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #11666
    Frank_Teunissen
    Participant

    In de nacht van 26 januari 2017 opname van bovengenoemde regio in Monoceros (Eenhoorn).

    Dit object staat op 2700 lichtjaar van ons vandaan. Het is een diffuus HII emissie nevelcomplex bestaande voornamelijk uit:

    1. Christmas Tree cluster: open sterrenhoop van ca.80 jonge sterren
    2. Cone Nebula: HI absorptie nevel
    3. Fur Fox Nebula en de -Snow Flake cluster (alleen in ver infrarood (zie:Spitzer Space Telescope)).

     
    De heldere ster is 15 of S Monocerotis (5 Mo) is verantwoordelijk voor de ionisatie van het gebied.

    Het clustergebied heeft een diameter van 40 lichtjaar, terwijl het hele emissiegebied ca 200 lichtjaar meet.

    Thanks for watching.

    SetUp : Esprit ED150 + flattener f/7.0 op EQ8 montering
    Camera : Ca60Da Iso: 1600
    Pixelscale : 0.84 arcsec/pix.
    Filter : UHCs
    LRGB : t= 300s*22 / Ttot=1h50m, (10*dark-, 40*bias-, geen flat-frames)
    Capturing : BackYard EOS Guiding : 80mm/f4.1, ASI120MC-s + PHD2
    Proces : PixInsight, LR4, PS6
    Seeing/transp : P8AII-T6

    #11669
    Theunissen
    Participant

    Mooie opname Frank! Is er trouwens geen verdere F reductie mogelijk met de Esprit ED150?

    #11672
    Groenewold
    Participant

    Heel mooi, lekker zacht bewerkt ook!

    #11675
    Frank_Teunissen
    Participant

    dank voor jullie commentaar. Helaas komt door de jpg compressie en afhankelijk van de monitor de foto niet helemaal uit de verf.

    Ja , ik kan met de Esprit naar f/5.5. Ik heb hier niet voor gekozen omdat de trein iets te lang werd door het toepassen van het UHCs filter na de reducer/corrector. De flens-sensor afstand bij de 60Da van 44mm is helaas lang. De roep om een astro-camera wordt groter..

    #11676
    KeesScherer
    Participant

    Er is een boel zichtbaar voor 1hr 50 min aan data Frank! Kleine opmerking: dit was misschien 0.84 boogseconden per pixel, maar deze afbeelding is dat niet (meer). EDIT: het is 0.907 boogseconde per pixel, dat valt heel erg mee, het was mijn eerste idee dat de afbeelding verkleind is, maar dat is zoals hij wordt weergegeven. Na download blijkt de afbeeldingsmaatstaf prima in orde.

    #11678
    Frank_Teunissen
    Participant

    Dank voor je aanvulling Kees! Het kost mij toch wel moeite om alles uit de data te trekken wat mogelijk is om tot dit resultaat te komen. Nog meer data is mijn volgende wens. Helaas liep het filterwiel op een gegeven moment vast. Mogelijk door de vorst. De aandrijf- O-ring is hierbij gesneuveld en heb ik de sessie gestaakt. Volgende keer beter. MvG Frank

    #11682
    van Overzee
    Participant

    Mooie foto Frank!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top