Wat nodig voor de volgende stap?

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Wat nodig voor de volgende stap?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #24003
    Voltoire
    Participant

    Goededag allemaal,

    Sinds ongeveer een jaartje ben ik steeds enthousiaster geworden over astrofotografie. Ik heb vooral gefotografeerd met mijn 77D + 70-200mm F/2.8 op een normale tripod, maar zou graag wat verder willen om meer DSO vast te leggen. Ik heb voor de coronatijd, een keer meegekeken met wat mensen die het al ‘wat’ langer deden en het advies dat ik daaruit heb gehaald was eigenlijk vooral dat ik het meeste baat heb bij een mount om langere sluitertijden te bewerkstelligen. Ik heb daar nu een aantal vragen over en hoop hier wat hulp te vinden.

    Ik zei eigenlijk een tweetal opties, te weten de Star Adventurer (400 euro) of de HEQ5 Pro Synscan (1100 euro). Ik neig naar die laatste omdat die als voordeel biedt dat ik daar later eventueel ook nog verder mee vooruit kan dmv een telescoop. Dat betekent m.i. dat ik maar 1x hoef te leren hoe deze mount werkt (leertijd) en ook maar 1 mount hoef aan te schaffen. Het prijsverschil is wel een dingetje, want ik zou evt tweedehands willen kopen maar kan niet echt iets vinden.

    >Wat zou de tweedehandsprijs zijn? [Dit geeft ook voor me zelf een soort risico inschatting voor als ik het toch niet echt meer veel leuker vindt].

    > Ik zie een versie van de HEQ5 Pro met een groen logo en met een goud logo. Wat is het verschil tussen deze 2?

    > Wat voor extra accessoires zou ik nodig hebben om hierom mijn canon met lens te mounten. Ik zie dat er een dovetail bij zit, is dat voldoende?

    > Wat voor andere accessoires zou ik nodig hebben (ik ben ook van plan dit mee te nemen in de auto)? Dus bijvoorbeeld stroom/accu of kan dat op de autosigaretten-aansluiting?

    > Ik lees dat er veel mensen gebruik maken van Stellarium voor tracking. Echter, de mount heeft ook GoTo. Wat is het verschil qua oplossing voor tracking? [Ik weet dat er later nog verdere oplossingen voor guiding zijn, maar dat is nog wel wat stapjes weg].

     

     

     

    #24004
    KeesScherer
    Participant

    Hallo Voltoire, ik zou inderdaad een HEQ5 kiezen en dan de camera met een Vixen stijl dovetail met statiefschroef gebruiken. In het begin gewoon alleen de Synscan Goto handset gebruiken, daarmee kan je opnamen van 1 a 2 minuten maken. (Stellarium wordt niet gebruikt voor tracking, maar je kan je telescoop wel ermee richten op het juiste object. Maar dat kan de Synscan ook) Geen idee wat de 2e handsprijs is en ook niet wat het verschil tussen groen en goud logo is.

    #24005
    InFINNityDeck
    Participant

    Ik zou ook een mount willen adviseren, dan ben je een stuk veelzijdiger. Voor die adapter zou ik een langer exemplaar willen adviseren, uiteindelijk wil je je camera in balans proberen te krijgen. Als je een grotere telelens wil gaan gebruiken, dan zijn er nog betere klemmen die zowel de camera als de lens vasthouden. Nadeel is dat die weer iets duurder zijn (en ik kan zo snel geen Nederlandse leverancier vinden).

    Kees heeft Stellarium al toegelicht (ik gebruik het ook voor de planning), het verschil tussen de groene en gouden HEQ5 weet ik ook niet. Ik heb wel eens begrepen dat tweedehands de astro-spullen circa 60% van de nieuwprijs waard zijn, maar alles hangt af van het product, conditie en de markt… Ik zie overigens op http://www.te-les-koop.nl/ dat je niet de enige bent die een HEQ5 tweedehands wil bemachtigen…

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top