Reply To: Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP Reply To: Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP

Haverkamp
Participant

Stap 5) We gaan nu de kleuren in de achtergrond en de sterren finetunen.

Ik doe dit nu met de “combine RGB” tool. Dit is een tool om composieten te maken van bijvoorbeeld narrowband data ( een hubble pallet bijvoorbeeld) of om LRGB combinaties te maken. Je kan 6 verschillende lagen aanmaken en vervolgens kan je de achtergrond verschuiven t.o.v. elkaar ( worden standaard al gelijk gezet door de tool door een achtergrond detectie in elke laag), multipliers aanpassen en instellen hoe elke laag bijdraagt aan het rode, groene en/of blauwe kanaal. Binnenkort kan je ook instellen hoe elke laag bijdraagt aan bijvoorbeeld de luminance of saturatie, zodat dit een complete tool wordt voor het maken van composieten.

In dit geval wordt de gecropte stack ingeladen en de tool splijt de R,G,B lagen in 3 afzonderlijke lagen, die ik vervolgens Red, Green en Blue genoemd heb. Nu kan ik gaan spelen met de achtergrond en ook de kleur ratios van de sterren.

Ik heb eerst even ingezoomd op een stukje grijze hemelachtergrond om te verifieren dat het echt grijs is. Dit zie je goed aan het histogram van het ingezoomde gebied. (histogram is dynamisch zoals ik eerder schreef, zoom je in, dan past het histogram zich aan).

Je ziet dat de histogram pieken vrijwel perfect over elkaar heen vallen na een kleine achtergrond correct van het groene kanaal. Bij green, heb ik de bg slider op 1,002 gezet. Dat betekent in feite dat groen 2/1000 ste lager is gezet. Het is handig om in meerdere achtergrond gebieden in de opname deze verificatie te doen zodat je goed ziet of de achtergrond echt neutraal is. De initiele achtergrond correctie is al heel goed, maar hoeft zeker niet perfect te zijn. De dispersie van de kleurkanalen, dat wil zeggen de spreiding van intensiteiten tov de achtergrond waarde, is sterk gerelateerd aan de ruis in de kanalen en dat heeft ook altijd een invloed op de initiele achtergrond calibratie.

Scroll to Top