Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP › Reply To: Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP
Stap 6) is het verder aanpassen van de multipliers per kanaal om de ster en nevel kleuren naar smaak te krijgen.
In dit proces wil je de histogrammen goed in de gaten houden en inzoomen op gebieden met veel sterren om de histogrammen te zien van die stergebieden. Er zijn een paar zaken die je kunnen helpen om tot een goede kleur calibratie te komen, dwz een calibratie die jij mooi vindt of die volgens jou “correct” is.
– Om de sterren als geheel neutraal te maken moeten de histogrammen aan de rechterkant ongeveer een zelfde hoogte hebben/krijgen.
– de pieken van de histogrammen moeten op ongeveer dezelde plek blijven.
– en je wilt spelen met de kleur ratios R/G en B/G en proberen ratios te vinden zodat groen niet zichtbaar wordt, maar de boel ook niet te paars wordt. ( Ik schijn vaak een beetje paarse opnames te maken… dat ligt denk ik ook aan wat ik zelf mooi vind en dat is dus niet goed of fout in mijn optiek ).
Dus na een tijdje spelen met de sliders per kanaal, ben ik tot het volgende resultaat gekomen, screenshot en een JPG als output.