Reply To: Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP Reply To: Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP

Haverkamp
Participant

Stap 7) ik vond het op dit moment tijd om te werken aan de compositie van de afbeelding. Het leek mij mooi om de afbeelding bijna 90 graden tegen de klok in te draaien en dan mooi de horsehead nebula met de ringvorminge nevel daarboven in beeld te hebben.

Dus ik heb de afbeelding eerst geroteerd. Astro Pixel Processor heeft een batch rotate/resize tool waarbij je alle mogelijke transformaties kan toepassen en kan kiezen uit geschikte resampling algoritmes. Je kan de afbeeldingen tegen de klok in , met de klok mee roteren. Je kan verkleinen en vergroten. Je kan flippen in de x of y richting van de opname. In beide richtingen flippen is hetzelfde als 180 graden draaien. En je kan kiezen uit alle resampling algoritmes die in APP zitten. Voor sterke verkleining krijg je bijvoorbeeld meestal betere resultaten met Catmull-Rom spline interpolatie, en voor dezelfde grootte of groter krijg je over het algemeen de beste resultaten met Lanczos interpolatie, te kiezen tussen Lanczos-3 en Lanczos-4. Door verschillende algoritmes te proberen zie je zelf wat het mooist is op pixelniveau, want je moet wel goed inzoomen om de verschillen duidelijk te zien.

In APP heb je voor Catmull-Rom Spline en Lanczos interpolatie de keuze uit versies waarbij de algoritmes worden beschermd tegen under & over shooting. Die hebben de toevoeging NUOS ( No Under Over Shoot). Voor het resamplen van een afbeelding in deze tool wil je vrijwel altijd deze NUOS versies gebruiken anders krijg je mogelijk artefacten door under of overshoot. Under shoot kan bijvoorbeeld erg zwarte pixels geven bij de randen van kleine scherpe sterretjes. Met de NUOS algoritmes voorkom je dit ;-) en behoud je tevens de kwaliteit van deze algoritmes.

Na de rotatie is er opnieuw gecropt om het uiteindelijke beeldveld te krijgen. Zie screenshot 2.

Scroll to Top