Reply To: Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP Reply To: Buzzmeister’s Horsehead Nebula DSS stack post-processed in APP

Haverkamp
Participant

Stap 8) pixelpeepen op de sterren (met veel saturatie) toont dat de sterren niet helemaal  rond zijn en ook niet vrij zijn van optische aberraties zoals chromatische aberratie en coma. Rutger had ook al duidelijk aangegeven dat de opnames niet perfect gevolgd zijn, met wat ovale sterren tot gevolg. De ovale sterren kan APP op dit moment nog niet corrigeren, maar aan de gekleurde randjes kunnen we zeker wat doen. Er zijn meerdere opties.

1) Als de opnames sterke chromatische aberratie bevatten kunnen we de kleurkanalen uitlijnen met een speciaal ontwikkelde registratie module tegen chromatische aberratie. Dit registratie model is compleet anders dan degenen die worden gebruikt voor de normale registratie van opnames. Dit model kan zowel longitudinale als wel transversale chromatische aberratie goed bestrijden, ook als deze niet symmetrisch in de opnames zit. Het model is door mijzelf ontwikkeld op basis van recente literatuur over de vormen van chromatische aberratie. Ik heb het geprobeerd op deze stack, maar het levert weinig winst op. De chromatische aberratie is niet groot.

In getallen:

afwijking van Rood ten opzicht van Groen is 0.35 pixel en na correctie 0,22 pixel.

afwijking van Blauw ten opzichte Groen is 0,24 pixel en na correctie 0,15 pixel.

Er wordt dus wel wat gecorrigeerd, maar deze correctie is echt nauwelijks te zien.

Ik heb wel een voorbeeld van een opname waarbij er een hele grote en duidelijke correctie plaatsvind. Dus die toon ik tussendoor ter illustratie:

Dit is een opname van Dominique Dierick van  IC405, AE-auriga ook wel de Flaming Star Nebula gemaakt met een Nikon D810a achter een Skywatcher Esprit 150ED met daartussen een TS 0,79x reducer.

De CA is in dit geval groter dan 1 pixel en na correctie kleiner dan 0,2 pixel, voor zowel Rood als Blauw t.o.v. Groen. Dat is een correctie die je heel goed ziet.

Screenshots voor en na correctie:

Scroll to Top