Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Het plannen van Astro-sessies › Reply To: Het plannen van Astro-sessies
Ik gebruik vaak meteoblue.com voor het checken van bewolking en de seeing, maar met name de seeing voorspelling is niet veel waard. Die veranderd namelijk lokaal sterk. Andere bebouwing of veel natuur om je observatieplek heeft veel invloed. Dat wordt vaak vergeten volgens mij. Maar goed.
Als de voorspellingen voor een aantal dagen gunstig zijn gaat mijn mobiele setup de tuin in de hoop dat deze een aantal nachten aan de slag kan.
Met Stellarium maak ik dan voor aanvang een plan. Meestal 1 of 2 objecten verspreid over meerdere nachten, ook afhankelijk van een flip en of het zicht wat ik er op heb. Ik kan niet goed naar het zuiden kijken, dus ben beperkt in het aantal objecten. Zo heb ik niet de mogelijk om bijvoorbeeld M42 vast te leggen, wat ik graag eens zou doen. Ik moet dan elders gaan staan en dat heb ik niet vaak gedaan.
Camera wordt geroteerd aan het begin van de sessie voor een mooie compositie.
Bij mij is mijn planning dus heel simpel. Als er een sterrenwacht komt dan zal ik dat ongetwijfeld uitbreiden ;-)
Die Mac app gaan we maar even downloaden, dat ziet er gaaf uit! Ben blij dat ik nu een Macbook Pro heb ;-)