Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Het plannen van Astro-sessies › Reply To: Het plannen van Astro-sessies
December 18, 2016 at 12:47
Participant
Voor een trip als naar namibie waar ik elke minuut van de nacht/avond wil gebruiken plan ik zeer uitgebreid.
- In excel een long list van mogelijke targets, met daarbij aangemerkt welke camera scope combi
- Dan in stellarium kijken vanaf welk tijdstip ik het object redelijkerwijs kan en wil imagen en tot welk tijdstip
- Dan maak ik een planning waarbij ik de avond/nacht in 3en deel; 19:00 – 23:00, 23:00 – 3:00 en 3:00 – 5:00 met maantijden
Daar zet ik al m’n targets vervolgens in voor de 2 weken. - Dan met de blackwaterskies tool composities plannen
- Reference images googlen en opslaan
- Eventueel stack/align ik nog mijn FOV vanuit Stellarium op de reference image voor de compositie (als de blackwaterskies tool te onduidelijk is)
En dan ter plekke planning aanpassen aan de hand van de omstandigheden en hoeveel data ik denk nodig te hebben etc ;)
Oh, en inderdaad wat @mauricetoet al zegt; coordinaten van composities of eerdere exposures noteren. Dat scheelt een hele hoop gekloot :-)