Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › De stoffige Trifid van het noorden en de kunst van het weglaten. › Reply To: De stoffige Trifid van het noorden en de kunst van het weglaten.
De data heeft wel wat kerst-achtigs :-). Dank voor de omschrijving, en sorry voor het cliché … ik vind dit een prachtige opname. Heb je enig idee waarom je normale workflow in dit geval minder adequaat werkt (te weinig data ondanks 183 subs)?
Dank je Marc! Bij opnamen die veel donker stof bevatten ervaar ik dat de normale workflow alleen maar ruis gaat toevoegen. Mijn mooiste opname van de Orion nevel heeft b.v. ook geen DBE bewerking en kleurcorrectie gekregen. Veel vervolgbewerkingen zoals de IntensityTransformations verslechteren i.p.v. verbeteren. Ik heb hier nu zo’n 2 weken elke dag tijd ingestoken, extra tutorials gevolgd, boeken ernaast etc. Je kan ook zeggen dat goede data geen verbetering nodig heeft, daar hou ik het dan maar even op. Een zoektocht langs opnamen van NGC1579 laat zien dat er weinig tot geen goede opnamen van deze regio zijn en dat moet een reden hebben. Het is heel lastig.