Activity › Forums › Astrosoftware › PixInsight › PixInsight, werken in 64-, 32- of 16-bit? › Reply To: PixInsight, werken in 64-, 32- of 16-bit?
@supernov, ik denk dat je dit sowieso los moet zien van pixinsight… en het is een hele fundamentele vraag voor onze astro foto post-processing.
@mth75 zijn gedachte is de spijker op zijn kop ;-), je wilt de compressie naar 16bit zo lang mogelijk uitstellen. Ik maak de data pas 16bit in de laatste stretch naar een TIFF of 8bit naar een JPG voor presentatie. Dus dan gebeurt de stretch vanuit de lineaire data in 32bits en je slaat het resultaat op als een 16bits TIFF of een 8bits JPG bijvoorbeeld.
Dit is 1 van de redenen waarom het processen van astrofoto’s in Photoshop natuurlijk niet ideaal is, omdat niet alle bewerkingen in 32bits gedaan kunnen worden in PS. Maar wat je allemaal verder kan in PS, maakt natuurlijk veel goed ;-)
64bits? als iemand een voorbeeld heeft dat je moet stretchen in 64bits om verschil te zien dan zie ik dat graag. Ik heb onlangs nog aan meerdere fotografen gevraagd of ik in APP een 64bits stretch moet inbouwen. Niemand vond dat nodig. (Maar als het toch nodig is, kan ik het zo inbouwen gelukkig)