Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit › Reply To: Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit
Bij iedere camera, ofwel sensor, past een ideale ISO waarde welke het grootste verschil geeft tussen signaal en de ruis van de sensor zelf. Die wil je zo groot mogelijk hebben. Bij lagere ISO is dit bij mijn Canon 6D bijvoorbeeld niet ideaal, wat dus inhoudt dat ik meer last krijg van die ruis in mijn verwerking. Ik schiet dus altijd op ISO 1600. Maar dit is dus niet gekozen vanwege dit signaal an sich, het gaat om de verhouding. Andere camera’s hebben het optimum lager liggen, dus die schieten lager. Het echte versterken van het signaal is zuiver afhankelijk van de lengte van een opname, ISO staat hier verder los van. Bij een te hoge ISO kan ik mij voorstellen dat er sensors zijn die dan weer andere artefacten introduceren, maar het kan ook de valse verwachting geven dat je voldoende signaal hebt en dus niet veel frames hoeft te schieten.