Reply To: Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit Reply To: Ideale ISO waarde in relatie tot hemelkwaliteit

Groenewold
Participant

Dat kan, maar er blijven niet zo gek veel bronnen in het Nederlands meer over. :) We hebben de uitstekende uitleg van Christian, Maurice en Mabula.. de uitleg van Marc, mij en Kees en op het astroforum zullen ze ook zo ongeveer hetzelfde zeggen. Ik zou voorzichtig de suggestie willen opperen om aan te nemen dat er toch wel wat in zit in al deze informatie, deze mensen hebben er zeer goed naar gekeken namelijk. In de praktijk zal je ook nooit astro-foto’s zien van goede fotografen welke op ISO 6400 oid zijn genomen. In ieder geval ben ik ze nog niet tegengekomen. Dat is het eenvoudige gevolg van signaal versus ruis welke men ziet in de resultaten. Voor iedere camera is deze anders en is er een optimum bij bepaalde ISO, voor mijn 6D is dat 1600, voor anderen is dit te vinden in de eerder genoemde bronnen. ISO staat los van hoeveel licht je opvangt, dat is een feit. ISO 200 zal dus, met juiste stretching in je verwerkings-programma, hetzelfde laten zien als ISO 1600. Enige verschil is dat ik, met mijn 6D, in de ISO 200 foto wat meer ruis zal hebben.

Scroll to Top