Reply To: NGC2174, Monkeyhead nebula

Activity Forums Astrofotografie Deepsky NGC2174, Monkeyhead nebula Reply To: NGC2174, Monkeyhead nebula

Haverkamp
Participant

Smaken verschillen dan duidelijk lijkt me…

Smaken verschillen Mabula, maar er is een soort van algemene consensus over de achtergrondhelderheidswaarde. Op een schaal van 0 tot 1 zou een goede achtergrondwaarde tussen 0.08 en 0.12 moeten liggen om natuurlijk over te komen. De achtergrondwaarde in jouw versie meet ik als 0.16-0.20.

Een consensus waar ik me niet van bewust ben en ik ook niet heel belangrijk vind moet ik eerlijk zeggen… Het staat iedereen vrij om data te presenteren zoals hij dat mooi vind. Dat vind ik veel belangrijker dan een “zogezegde” consensus, die ik dus ook niet ken vrees ik.

Wie bepaalt dat die achtergrond rond 0.10 moet liggen, en waarom zou dat natuurlijker zijn? Ik vrees dat ik daar helemaal niet gevoelig voor ben. Ik vind dan ook zelf dat de meeste foto’s met een achtergrond van 0,1 gewoon de data geen recht doen vaak… Dit heeft in mijn ogen veel meer met smaak te maken, dan wat “juist” zou zijn.

Ik zie liever dat een fotograaf zijn data laat zien op een manier die hij mooi vindt ipv dat iemand een “consensus” volgt en zich daar strikt aan houdt zonder een greintje artistiek dan wel gevoel… dat vind ik jammer.

Scroll to Top