Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Stack vergelijking PI en APP › Reply To: Stack vergelijking PI en APP
;-)
Begrijp ik volledig @keesscherer, visueel vergelijken is ook echt prima en dat zullen de meesten inderdaad doen.
Maar er wordt mij natuurlijk ook 2 keer om mijn mening gevraagd, en ik geef je mijn technische blik erop.
Idealitair wil je een methode hebben die data kan vergelijken zonder een subjectieve beoordeling van een gebruiker. Harde getallen. Dus veel fotografen runnen dan in PI het noise script op verschillende foto’s. Daar heb ik wel een groot probleem mee in dit geval. Dat is een vergelijking op lineaire data en die heeft echt alleen zin bij genormaliseerde data omdat ruis simpelweg een relative en geen absolute waarde heeft. Als ik alle data in een stack deel door 2, dan wordt de ruis waarde die uit het noise script komt, ook 2 keer kleiner. Maar als je de boel gaat stretchen, zul je zien, dat de stretch parameters anders zijn en ook dat de gestretchte ruis natuurlijk niet is veranderd in de gestretchte data.
Dus visueel niet-lineair vergelijken, prima, daar gaat het ook gewoon om. Dat is ook de data die we tonen in onze foto’s. Maar als iemand dus data gaat vergelijken door enkel een noise script te runnen, dan vind ik dat een groot probleem. Probleem is ook dat dit overal op de fora wereldwijd gebeurd… Ik overweeg dan ook om hier een uitvoerige uitleg over te geven op mijn website.