Reply To: Drizzling???

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Drizzling??? Reply To: Drizzling???

Haverkamp
Participant

Hoi Rob,

Check mijn presentatie in het engels, ik betwijfel of drizzling effect en nut heeft op jouw data gemaakt met de refractoren, maar kan het zeker niet uitsluiten.

Om drizzle effectief te kunnen en willen toepassen, moet je data aan een aantal voorwaarden voldoen:

1) de data moet goed gedithered zijn, dus je wilt dan elk frame ditheren zou ik adviseren.

2) de resolutie van het signaal moet beter zijn dan de resolutie van je sensor. Aangezien je signaal, bij lange belichtingen wordt gelimiteerd  door de seeing, moet je voor Nederlandse begrippen goede seeing hebben. Als je dus fotografeert met een beeldschaal van 1 boog seconde, moet de seeing minder zijn dan 1 boogseconde (wat je in Nederland zeer zelden maar hebt). Als dat niet het geval is bereik je met drizzlen niet meer dan met upscalen middels Lanczos-3 data interpolatie, welke dan zelfst te preferen is, want

3) het gebruik en toepassen van drizzle is altijd een afweging tussen resolutie aan de ene kant en ruis aan de andere kant. Drizzle is een sterke ruis injector, dat is inherent aan de drizzle techniek. Ruis van de originele pixels wordt verspreid in de de doel pixels. Dus je zou ook kunnen stellen dat drizzle als voorwaarde heeft dat je veel data tot je beschikking moet hebben om de ruis te beperken terwijl je wat wint in resolutie.

Als je experimenteert met drizzlen, onthoud dat kleinere druppels (drops/droplets) je resolutie kunnen verhogen, met als prijs toenemende ruis in het resultaat.

Een normale drizzle setting om te beginnen in APP zou zijn, upscalen met een factor 2x en dan druppels kiezen van 0.75. (de eerste Hubble Space Telecoop foto’s met drizzle waren 2x upscalen en druppels van 0.6 uit mijn hoofd :-) ).

Scroll to Top