Activity › Forums › Startersforum › De hobby van je leven › Beginnend fotograaf – M3 › Reply To: Beginnend fotograaf – M3
Gezien je montering niet kan volgen is dat denk ik niet eens echt van belang nu ik wat beter nadenk (ik ben mijn hobby begonnen met een volg-montering dus moet even schakelen). :) Het goed uitlijnen kan wel helpen om daarna de objecten beter te vinden en het hebben van goede kennis van de sterren is dan ook erg handig. Wat je het beste nu kan doen is het vinden van objecten die helder genoeg zijn en dan vrij korte opnames maken. Probeer eens een serie van 30 opnames van 5 seconden, 30 van 10 seconden en vergelijk die als je ze achteraf bewerkt. Zonder volg-mogelijkheden kan je niet veel meer dan dat als je objecten echt enigzins scherp in beeld wilt hebben, maar er zijn zonder volgen ook nog best leuke opnames te maken hoor! Het moeten alleen echt heldere objecten zijn.
Als je dat hebt kunnen we eens gaan kijken naar de software. Je hebt de keuze uit verschillende pakketten, zowel gratis als vrij prijzig, maar vaak zijn ze de prijs wel echt waard, zeker in deze hobby.