Activity › Forums › Astrotechniek › Optical Tube Assemblies › Welke barlow voor collimeren refractor? › Reply To: Welke barlow voor collimeren refractor?
Copy paste maar raak, de info is handig hoor. Meeste informatie die er te vinden is over collimeren gaat vooral over newtons, met refractors lijken mensen er toch niet gauw aan te beginnen. Er zitten goede punten in je informatie, bv dat de collimatietool zelf gecollimeerd moet zijn, dat de eyepieceholder erg goed gecentreerd moet zijn etc etc. Nu zit er ook nog een reducer tussen die waarschijnlijk ook weer van die draairingen heeft die kunnen gaan klemmen als je ze te strak zet, met andere woorden het probleem kan hem in meerdere dingen zitten, en zelfs al heb je hem goed gecollimeerd, dan nog moet je goed weten wat je doet met het weer losdraaien van de schroeven ivm pinching, dat kennelijk nauw steekt.
En ja die kunstster moet heel ver weg staan, en nee, ik heb er de ruimte niet voor, binnen ;-) Maar het moet toch buiten gebeuren want de telescoop moet afgekoeld zijn ivm pinched optics. In elk geval heb ik met een kunstster geen last van slechte seeing en kan ik ook mijn telescoop gaan collimeren als het bewolkt is.
Ik doe ook even een copypaste van http://www.astronomyforum.net/astronomy-beginners-forum/152551-minimum-focusable-distance-telescope.html: For simple designs, like newtonians and refractors, the formula is
1/u + 1/v = 1/f
Where u is the distance from the lens to the object, v is the distance from the lens to the image, and f is the focal length.
f = 0.7 (700mm)
v = 0,6
Ik ga er maar even vanuit dat alles in meters is. 1/u = 1/f – 1/v = 1.43 – 1.67 = -0.24
u = 1/ -0.24 = -4.17. Vier meter dat lijkt me aan de korte kant.
Goed dit is iets waar ik alvast naar kan kijken ook al is het shitweer ;-) Hoe verder ik de focuser uitdraai en/of extension rings toevoeg, hoe korter de minimale afstand wordt. Natuurlijk wil ik geen tilt, maar stalen in elkaar geschroefde M48 ringen en een feathertouch focuser zouden toch weinig problemen moeten geven. Wellicht gaat het toch wel binen met die kunstster, mijn woonkamer is 8 meter diep oid.
En verderop lees ik weer:
“If you just want to align/colimate your lens, you will still need about 60 feet with most of refractor. Of course you can use a diagonal and extension tubes to get the perfect focus at short distances. But these extension tubes will also bring some stress to the focuser, probably resulting on flexure, which is to be absolutely avoided while collimating of course.
Now if you want to perform a full star test, you will need much more distance (abour 200x the telescope diameter while using a 9µ star) and the focus will not be the main concern anymore”
Klerehobby, denk je even wat uit te willen rekenen en dan zitten er weer addertjes onder het gras. Ik breng het kreng wel weg naar iemand die ervoor geleerd heeft haha.