Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen › Reply To: Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen
Deze redenatie 5x zoveel darks gaat alleen op als de hemel 100% zwart was. In de praktijk is dat niet zo en komt de meeste ruis van “skyglow” zelfs bij een SQM waarde van 21. De ruis van de sensor valt daarbij in het niet. Dus tussen 1x of 5 keer zoveel darks verkrijg je slechts een zeer kleine verbetering die onmeetbaar wordt bij 5x darks.
Craig Stark heeft voor de signaal ruis berekening een mooie spreadsheet gemaakt.
Daarnaast kan een stack programma de darks met een Gaussian blur behandelen. De belangrijkste taak van de dark is het signaal niveau te nivelleren voor de flat behandeling (delen door de flat-bias). Dit bereik je ook met weinig darks en een Gaussian blur. Alleen hot pixels worden dan niet gecompenseerd maar een stack programma kan dat ook op een slimme manier oplossen.
De link in Cloudynights heb ik even doorgebladerd maar is wel heel langdradig.
Han
Aanvulling:
Bijgevoegd vind je twee Excel spreadsheets, de SNR calculator van Craig Stark en mijn variatie. In mijn variatie wordt het ruis niveau berekent voor een ASI1600 zonder dark of flat behandeling. Je ziet dat de camera ruis klein is tenopzichte van de “sky glow”.