Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen › Reply To: Ruis in de CMOS cameras, metingen en berekeningen
Dat de ruis met het kwadraat van het aantal frames afneemt klopt. Het is uitermate vreemd dat dit niet bij jouw darks gebeurt. Er gaat waarschijnlijk iets mis met het samenvoegen van de frames. Worden de dark als median of average gestapeld? Ik ken het APP programma nauwelijks, maar je zou als experiment het eens kunnen nameten met het ASTAP programma en ook in ASTAP de darks kunnen combineren tot een masterdark. (ASTAP is door mij geprogrammeerd.)
In ASTAP kan je de lokale noise=sigma op de plaats van de muis cursor meten. Zie bijgevoegde screenshot. Wel rekent ASTAP met een range van 0 .. 65535 terwijl APP een range van 0 .. 1 aanhoud, dus de gemeten sigma waarde moet je door 65535 delen.
Je mag ook de 500 of minder darks ergens uploaden, het wordt dan wel gbytes, dan wil ik er ook eens naar kijken.
De unit ‘ NOISE = ‘ 1,41E-04’ / MRS gaussian noise estimate of channel’ ken ik niet. De noise wordt normaal RMS, the square root of the mean square bepaald.
Han