Activity › Forums › Astrofotografie › Deepsky › Tita Tovenaar… › Reply To: Tita Tovenaar…
Heren, ook ik heb nog wat zitten rommelen aan de data, ik vond vooral dat er te weinig kleur in de sterren zat, dat is bij deze wel even anders nu.
@supernov: ik denk inderdaad dat het reflecties in de OTA zijn, wellicht op de field flattener. Vreemd genoeg treedt het alleen op bij de helderste sterren, of daar is het alleen te zien. Ook de aparte stacks van Ha en O-iii laten ze duidelijk zien, bij S-ii is het een stuk minder. Bij eerdere opnames heb ik ze ook al eerder zien zitten. Overigens zijn ze in de huidige processing wel een stuk minder (op mijn website staat de volle resolutie).
@ariebakx: dank voor jouw versie. De kleuren van de nevel er in zijn fraai, maar de sterren nog erg wit. Ik ga kijken wat ik met jouw methode nog kan bereiken. Knap vervelend dat je net nu geen montering hebt, hopelijk is ie snel weer terug.
Bij mijn laatste processing heb ik een nieuwe laag gemaakt met daarin de negatieve versie van de afbeelding. Vervolgens heb ik de instelling “doordrukken” voor die laag gebruikt op circa 65%, hetgeen de achtergrondruis enorm verminderde en tegelijkertijd de sterkleur flink optrok.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.