Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Ruis en darks i APP › Reply To: Ruis en darks i APP
Dat klopt, Johannes Jan vroeg zich af waarom zijn plaat er beter uit zag zonder dark dan met. Verder was er te weinig informatie om op af te gaan. Ik realiseerde me na de opmerking van Kees dat, omdat hij darks gebruikt, hij wellicht ook flats zou gebruiken. Aangezien er een kleurencamera gebruikt werd, leek het mij zinnig even te melden dat het gebruik van een kleurenflat, opgenomen zonder het H-alpha filter, ook averechts zou kunnen werken, hetgeen door Han bevestigd werd. En zo kwamen we van darks in flats terecht…
Han gaf terecht aan dat de flats wel door de H-alpha filter genomen moeten worden, omdat deze flats significant kunnen afwijken. Dit laatste is iets waar ik ook tegen aan gelopen ben met mijn Esprit 150ED en momenteel samen met de fabrikant van de filters aan het oplossen ben. Voor het significante verschil tussen LRGB flats en smalband flats, zie onderstaande afbeelding. Er zijn momenteel wat spullen onderweg waarmee ik het hoop op te lossen, zodra ik die heb kunnen testen, zal ik dit in een nieuw draadje bespreken.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.