Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Focusering van DSO-objecten › Reply To: Focusering van DSO-objecten
Er zit qua afstand waarop het niet meer uitmaakt vrijwel geen verschil tussen de Esprit en de C11. De DOF is wel wat anders, namelijk 0.054mm. Je kan dus scherpstellen op ieder object dat verder dan 117 lichtseconden (2 lichtminuten) van ons verwijderd is. Er zou dus nog verschil moeten zijn tussen de Maan en de sterren (of heb ik een rekenfout gemaakt?), maar ik vraag me af of dat in de praktijk merkbaar is, heb het eigenlijk nooit geprobeerd.
Dus ja, lekker scherpstellen op Deneb of willekeurig welke andere ster dan ook.
Er is wel nog een puntje om rekening mee te houden en dat is de mirror-shift van je C11. Stel, je stelt scherp op een ster in de zenit en je gaat op 30 graden hoogte fotograferen (of v.v.), dan heb je kans dat je focus verloopt doordat de spiegel enigszins van positie verandert. Ik zou dus wel scherpstellen op een object met circa dezelfde hoogte.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.