Reply To: PixInsight

Activity Forums Astrosoftware PixInsight PixInsight Reply To: PixInsight

Moonen
Participant

Sinds niet zo heel lange tijd is er voor de Windows-versie van Pixinsight een nieuw “process” met de naam “StarNet”. Deze staat bij de nieuwste versie van Pixinsight in het menu bij “processes” onder “etc”.  Er is ook een DOS-versie op internet te vinden. Zie hiervoor https://sourceforge.net/projects/starnet/

StarNet is in staat op uit foto’s (zowel grijswaarden als kleur) de sterren uit de foto te halen zodat alleen de nevel overblijft of andersom. Voorwaarde is wel dat het te bewerken bestand een 16 bits TIFF is. Andere formaten en bitdiepten worden –nog–nog ondersteund. Ik moet zeggen dat het een aardig resultaat oplevert. Ik gebruik deze tool tegenwoordig om maskers te maken van hetzij alleen de sterren hetzij alleen de nevels. Sterrenmaskers maken PI vond –en vind– ik altijd lastig. Met deze tool is het erg simpel, hoewel sterren die in een nevel liggen “ingebed” wel eens vreemde resultaten opleveren. Voor een masker is dat niet zo’n probleem, kwestie van clonestampen en klaar.

Hierbij een test: een origineel, een frame met alleen de sterren (afkomstig uit StarNet) en een frame met alleen de nevel (die laatste is gemaakt via PixelMath door de sterren af te trekken van het origineel; StarNet zou hetzelfde resultaat geven).

Scroll to Top