Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › Focusering van DSO-objecten › Reply To: Focusering van DSO-objecten
Op 26 augustus schreef ik dat DOF = lambda x (f-getal)². Ik had me gebaseerd op een plaatje dat op kwam zetten in Google Images en verwees naar CN. Nu zit ik de laatste dagen flink te lezen in H.R. Suiter, Star Testing Astronomical Telescopes: A manual for optical evaluation and adjustment, (Richmond (VA), 2013) en op pagina 84 zie ik dat dit moet zijn: DOF = 4 x lambda x (f-getal)². Toch maar weer even terug gegaan naar die afbeelding op CN en het bijbehorende draadje gelezen, blijkt dat de maker van het plaatje “… removed all numerical factors from the formulas […] to make them more easy to interpret…”. Had ik maar even doorgeklikt en gelezen….
Bij deze dan een wat late, maar niet minder noodzakelijke, correctie: de DOF van mijn Esprit (f/7) komt op 4 x 0.00054 x 49 = 0.104mm en die van mijn C11 op 4 x 0.00054 x 100 = 0.216mm.
De DOF staat overigens wel in directe relatie tot een kwart golflengte: 8 x F² x dn x lambda, waarbij dn de focusafstand van -1/4 tot +1/4 lambda vertegenwoordigd. Vullen we dit bereik (1/4 – -1/4 = 1/2) in, dan krijgen we: 8/2 x F² x lambda = 4 x F² x lambda.
De DOF is dus een factor vier groter en daarmee wordt de minimale focusafstand waarboven alles scherp is een factor vier kleiner, oftewel zo’n 25km bij het gebruik van en C11.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.