Reply To: Eerste deepsky foto

Activity Forums Startersforum De hobby van je leven Eerste deepsky foto Reply To: Eerste deepsky foto

InFINNityDeck
Participant

Onlangs heb ik over het scherpstellen een stukje geschreven. Dat was toen nog wat rommelig en bevatte een paar fouten, maar inmiddels heb ik het spreadsheet flink verbeterd. Voor een SkyWatcher ED80 (600mm brandpuntsafstand, dus f/7.5 als ik het goed heb) geldt dat de lantaarnpaal op ten minste 6km moet staan (5926.5m om precies te zijn) voordat deze gebruikt mag worden om scherp te stellen voor astrofotografie. Bij deze afstand is de scherpstelfout een kwart lambda vanaf de juiste focus. Wil je nog beter focusen (1/8 lambda), dan moet je deze afstand verdubbelen. Tot slot moet je er rekening mee houden dat temperatuursdaling van invloed is op de focus.

Nicolàs

PS. Bovenstaande berekening was voor de Evostar, voor een SkyWatcher Esprit 80ED (f/5) is de minimum afstand 5926.3m, maakt dus geen verschil).

https://www.dehilster.info/astronomy

In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Scroll to Top