Activity › Forums › Astrotechniek › Telescopen › Telescoop collimeren › Reply To: Telescoop collimeren
Hoi Rob,
dat viel niet tegen, zo voor de eerste keer! Nog bedankt voor het helpen bij het ontwerp van de dimmer van de kunstster.
Even voor de techneuten onder ons: De kunstster bestaat uit een 12V schakeling (zie bijgesloten afbeeldingen, de eerste toont de elektronica nog zonder behuizing) die via een schakelaar drie verschillende LEDs kan aan/uitschakelen en dimmen. Ik heb voor drie LEDS gekozen, aangezien ik niet zeker wist wat het beste zou werken en nu dus kan experimenteren. De eerste LED is een mat-rode, de tweede een helder-rode, de derde een schakelbare RGB-LED. De LEDs zijn 5mm in diameter en zitten gemonteerd in ST-koppelstukken, waarop een Duplex glasvezelkabel ST/ST 9/125 1m OS2 gestoken kan worden. Deze kabel heeft een kerndiameter van 9 micrometer en zit met nog een ST-koppelstuk in een door mij gedraaide bus aan de de focuser van de SkyWatcher 300PDS Newton gekoppeld.
Nicolàs
https://www.dehilster.info/astronomy
In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.